Brev:
Skemad til præmatur 4½ mdr. pige
24. marts 2006
Alder:
4 mdr.
Skemad til præmatur 4½  mdr. pige
Hej
Jeg har en 4½ mdr + et par dage gammel datter, der er født i uge 34+6. Efter fødslen fik hun sonde et par dage, men kom fint i gang med amningen, og vi var hjemme igen efter 6 dage.
Ved fødslen vejede hun 2350g, nu vejer hun ca 6300g.
Siden da har intet været nemt! En uge efter hjemkomst fik jeg konstateret kyssesyge, som åbenbart havde ligget og luret, siden jeg havde det som 18 årig. Jeg var meget syg af det i et par uger, og var så ufattelig træt månederne efter. (Det skal måske også indskydes, at jeg lå fladt på ryggen på hospitalet 10 uger inden fødsel pga for kort livmoderhals)
Da min datter så var ca 2 mdr startede skrigeriet, ja hun ikke bare skreg om aftenen, hun græd stort set hele dagen. Alt blev prøvet, vi var endda indlagt en uge, fordi hun måske var forstoppet (fik movicol behandling i en lille måned) På hospitalet konstaterede de, at hun havde ”kolik”, og det var så det. (En yngre læge nåede dog lige at informere mig om, at kolik som regel skyldtes moderen – kanon besked!!!)
Hjemme igen var jeg ved at falde fra hinanden – altid træt og med en (halvstor) snert af depression. Efter råd fra hospitalet ammede jeg max hver 3. time, og det uanset om hun skreg eller ej – sådan var deres regler, og det var ikke sjovt!
Hospitalsopholdet bevirkede, at jeg helt mistede troen på, at jeg selv kunne fornemme, hvornår hun skulle spise eller hvornår hun bare græd (hvilket hun gjorde uafbrudt) Det har taget et stykke tid igen at komme til at stole på egen intuition, men det kommer dog stille og roligt.
Der er også kommet styr på gråden, vi har fået hjælp af en kiropraktor, som i modsætning til hospitalet, sundhedsplejersken og lægen er gået ind og har taget et ansvar, har endda fået hendes privat tlf.nr. i tilfælde af, at jeg skulle have brug for hende uden for arbejdstid – hun har reddet min familie!
MEN, og nu starter det egentlige spørgsmål:
Da min datter var 4 mdr begyndte hun at blive mere og mere utilfreds ved brystet og også sove dårligere om natten. Jeg læste bla din artikel omkring skemad og kunne se, at hun viste alle tegn på at være klar. Derfor lavede jeg for en uge siden grød af ½ dl vand og ½ dl pulver, og hun slugte det på nul komma fem, hun elskede det simpelthen. Hun havde med det samme helt styr på det med skeen.
Siden da har hun fået samme portion hver aften og det er en kæmpe succes. Hun åbner munden så snart skeen nærmer sig og bliver totalt hidsig, når der ikke er mere. I starten bød jeg hende brystet efter grøden, men nu er hun så hidsig over, at grøden er slut, at hun kan skrige en hel time efter måltidet, især hvis jeg finder brystet frem!
I det hele taget er der mere og mere kamp om brystet, hun hiver og slider i det, og går helt amok, hvis mælken ikke kommer med det samme. Jeg har fået en spray af lægen til at skynde på mælken, men det kan vel ikke være meningen, at jeg skal bruge den næsten hver gang? Jeg føler mig ret sikker på, at der er mælk nok, hvis bare hun ville bruge tiden på det, når hun er rolig kan jeg jo mærke, at den vælter frem! Alt i alt er det noget bøvlet med maden for tiden.
Min fornemmelse siger mig, at hun vil have mere skemad, men hun er jo født for tidligt – og er det så ok, og hvor meget må hun få i løbet af dagen? Hun har haft fin afføring i den uge, hvor jeg har serveret grød – én gang om dagen med en konsistens nærmest som blød soft ice (med kun bryst havde hun vandet afføring 4 gange om dagen, så det virker faktisk lidt sundere!) Skal der være afføring hver dag, når hun får grød?
Hun prutter mere og kan også græde lidt, hvis der kommer en ”ordentlig en”. Kan jeg skade hendes tarmsystem ved at have begyndt ved 4½ mdr, når hun er præmatur? Jeg vil meget gerne fortsætte med at amme (har en pige på 8, som blev ammet til hun var 1½år til stor glæde for begge), men må også nok sige, at set i lyset af det sidste halve års forhindringer, har jeg snart ikke mere energi til at kæmpe for det.
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig og til at benytte mig af din service, da jeg føler mig ret alene i verden – egen sundhedsplejerske er enten sygemeldt eller ikke til at få et møde med.
Med venlig hilsen
Mette